CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Wednesday, March 26, 2008

JENIS-JENIS LAKONAN

ARTISTIK
Artistik ialah gerak geri seni baik pada percakapan , mahupun pada gerak lakon. Misalnya dalam sebuah drama purbawara. Tajuk ceritanya katakanlah cinta dan senikata cerita cinta ini dibuat dalam bentuk pantun. Untuk menyesuaikan senikata berpantun ini, maka pengarah terpaksa mengarahkan pelakon – pelakonnya supaya melakukan adegan yang sengaja diada – adakan.
REALISTIK
Ini gerak geri biasa lawan kepada artistik. Jelasnya sebagaimana kelakuan dan percakapan sehari –hari maka begitulah pula dilakonkan diatas pentas. Hubunagan jenis lakonan artistik dengan realistik bolehlah diibaratkan antara orang berjalan dengan orang menari. Orang berjalan itu disebut realistik dan orang menari itu disebut artistik.
WATAK PARADOKS
Ertinya melakonkan banyak wata. Misalnya dalam adegan atau babak pertama dia berlakon sebagai seorang lanun yang ganas, kemudian dalam adegan atau babak kedua dia diminta memainkan watak lain seperti menyamar jadi peminta sedekah dan dalam
adegan atau babak ketiga dia menjadi lanun semula.
PENGUCAPAN
Pengucapan dalam drama ialah apabila pelakon melafazkan dialog secara lansung dari atas pentas. Pengucapan itu hendaklah terang, jelas dan dapat didengar oleh semua penonton walaupun ribuan jumlahnya.
Di negara barat dan negara maju, suara pentas adalah menjadi syarat mutlak bagi seseorang pelakon, kerana suara pelakon itu dikehendaki secara lansung sampai ke telinga penonton tanpa dibantu alat pembesar suara. Bagi suara yang dibantu dengan pembesar suara, itu dianggap cara lama yang sudah lapuk ketinggalan zaman. Bukti dari sejarah perkembangan seni drama di dunia menunjukkan bahawa pelakon tanpa pembesar suara itu sebenarnya adalah cara lama dalam zaman bangsawan sejak dahulu lagi.
Kesulitan utama bagi seseorang calon pelakon ialah tidak semua orang memiliki suara pentas. Malah kebanyakkan pelakon memiliki suara sederhana.
Akibatnya banyak drama yang dipersembahkan gagal kerana tidak dapat memenuhi syarat – syarat kesempurnaan pementasan drama. Ditanah air, syarat kesempurnaan sering menjadi syarat penting dalam pementasan drama. Sebab – sebab yang lain mungkin mereka tidak tahu serta tidak menyedari hal tersebut.
Oleh kerana tidak tahu dan tidak menyedari maka selalu berlaku dimana para pengarah atau jawatankuasa pemilihan pelakon tidak berdasarkan pemilihan calon pelakon kerana suara pentas tetapi mengutamakan paras rupa yang kacak, lawa, tampan, menarik dan lain – lain lagi walaupun suaranya kurang bagus.

0 comments: