CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Wednesday, March 5, 2008

Rahsia Komputer




TINGKATKAN KEPANTASAN KOMPUTER ANDA
Satu lagi langkah untuk menjadikan computer anda bejalan dengan baik dan lancar ialah memasang dan menjalankan perisian antivirus. Ia bertujuan mengelakkan kompuer anda diserang segala macam virus yang tidak dikenali.
Lakukan ini secara berkala agar terhindar dari virus dan Trojan horses yang dapat mengambil alih sistem anda. Jika anda memiliki sebuah virus, performance sistem anda akan menurun secara drastik. Virus dapat melakukan segala hal buruk terhadap komputer anda. Mereka dapat mengambil alih komputer anda, menghapus hard drive anda, menggunakan komputer anda sebagai server, memberikan anda sejumlah muzik illegal atau program dan memberitahu semua teman anda untuk mendownloadnya dari anda.
Terdapat banyak perisian Anti Virus percuma yang boleh menjalankan fungsinya dengan baik.
1. Kosongkan Temp Directory secara berkala
2. Kosongkan Temp Internet Files secara berkala
3. Sentiasa Memeriksa Hard Disk Anda
Dalam Windows XP – Klik kanan pada Desktop dan pilih Properties. Pada tab Desktop pilih Customize Desktop. Sekarang dalam tab Web, pastikan tiada website yang dipilih. Jika tiada maksudnya Active Desktop tidak berfungsi.
Post Berkaitan:
1. Kosongkan Temp Directory secara berkala
2. Kosongkan Temp Internet Files secara berkala
3. Sentiasa Memeriksa Hard Disk Anda
4. Pemeriksaan DiskMenggunakan Tune Up
5. Meningkatkan Kuasa Windows XP





  • TINGKATKAN KEPANTASAN KOMPUTER ANDA
    Pada dasarnya, segala fungsi yang terdapat di dalam perisian Windows Xp computer anda adalah berfungsi. Namun ini bukan sesuatu yang cukup baik dalam sesetengah keadaan. Ia sebenarnya hanyalah untuk tujuan penampilan windows dan mungkin ada fungsi ini tidak di perlukan. Anda boleh mematikan beberapa fungsi yang tidak digunakan dan windows XP anda akan tetap boleh bekerja dengan baik dan mungkin lebih cepat lagi.
    Pemeriksaan DiskMenggunakan Tune Up
    Meningkatkan Kuasa Windows XPTombol Mouse Scroll
Siapapun yang menghabiskan banyak masa di Internet akan mengatakan bahawa shortcut ini sangat bermanfaat. Jika anda menggunakan Firefox, anda dapat menggunakan tombol scroll pada mouse untuk membuka link dalam tab baru.
Quick Searches
Ada dua perkara yang membuatkan Firefox menjadi browser yang diminati, yang pertama adalah fungsi tab, dan yang kedua adalah quick search (pencarian cepat). Banyak orang yang belum menggunakan fungsi ini, namun sebaiknya setelah anda membaca artikel ini anda seharusnya tahu fungsi tersebut.Fungsi Quick Search Firefox memungkinkan anda untuk melakukan set-up akses satu klik pada laman web kegemaran anda.
Bagaimana cara menggunakannya:
Pergilah ke laman web yang anda ingin set-up untuk quick search.
Klik kanan pada search field dan pilih “Add a Keyword for this Search...”
Pilih sebuah kata dan masukan kata tersebut pada “Keyword” field.
Tekan OK.
Jika lain kali anda ingin mencari laman web tersebut tersebut, anda hanya pergi ke address bar dan taipkan kata yang ingin dicari.
Open New Tab Window
Hanya untuk Firefox browser. Dengan menekan Ctrl+T anda telah membuka tab kosong. Ini juga merupakan salah satu yang termudah untuk diingat.
Menggunakan Google sebagai unit converter
Ingin mengubah USD ke EUR? Atau meter ke kilometer? Apapun unitnya, anda boleh dengan mudah melakukannya dengan Google. Hnaya menaip (”45 GBP in USD”, “31 miles in km”) atau kata lainnya dan cari. Google akan secara instant mengubah seluruh unit dan menunjukan hasilnya.
kebanyakan dapat dilaksanakan dengan semua browser Active Desktop berfungsi mengubah desktop anda menjadi seperti sebuah web page, dan membuat anda memiliki fungsi seperti real-time calender, dan up-to-the-minute weather or stocks. Hal-hal ini cukup menarik, tapi sistem anda akan menjadi lebih lambat ketika fungsi ini ada di background sepanjang waktu.
Untuk mematikan fungsi Active Desktop, sila ikuti panduan berikut :
Dalam Windows 95, 98 dan ME – Klik kanan pada Desktop dan di dalam menu “pop-up” pilih Active Desktop. Di dalam pilihan tersebut, uncheck Active Desktop.
Dalam Windows 2000 - Klik kanan pada Desktop dan di dalam menu “pop-up” pilih Active Desktop. Dalam pilihan tersebut, uncheck Show Web Content.

0 comments: