CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Wednesday, March 26, 2008

LATIHAN SUARA PENTAS


Bagi mereka yang mempunyai suara rendah dan sederhana, ada suatu cara latihan pengucapan yang boleh sampai ke taraf suara pentas. Caranya ialah dengan membanyakkan tarikan nafas pada satu – satu sususnan dialog yang agak panjan. Misalnya jika dialog itu mengandungi 10 perkataan janganlah diucapkan dengan satu nafas sahaja. Jadikanlah dua nafas, tiga nafas hingga enam nafas jika boleh.
KEPERLUAN MENARIK NAFAS
Cubalah menjerit. Cuba panggil kawan dari jauh atau memekik minta tolong. Hal ini kerana sebelum menjerit kit perlu menarik nafas terlebih dahulu.
URAT LEHER
Gaya orang menjerit atau memekik meminta tolong. Kepala mendongak atau separa mendongak. Contoh yang boleh dilihat adalah para penyanyi ketika menyanyi di pembesar suara. Begitu juga yang berlaku pada pembaca Al – Quran. Sewaktu mendongak, urat leher menjadi tegang dan proses pernafasan terhalang. Sebaliknya jika kepala menunduk atau cecah dagu ke pangkal dada, suara yang keluar ketika menjerit seakan – akan suara orang yang kena cekik atau orang yang lehernya diikat.

1 comments:

odionzalkin said...

How to play slots online - Mapyro
You can see all casinos 서귀포 출장안마 where you can play 성남 출장마사지 slots online. You can 김해 출장샵 choose between the free spins, a bonus game, 김해 출장샵 a progressive jackpot or 이천 출장마사지 any single