CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Wednesday, March 5, 2008

Komputer Anda Cukup Pantas?


Untuk melakukannya, klik kanan My Computer – pilih Properties. Klik tab Advanced. Di bahagian Performance, pilih butang Settings. Di bawah tab Visual Effects, anda akan dapat melihat senarai check boxes. Pada asalnya, segalanya fungsi adalah berjalan. Anda boleh memilih dan menentukan fungsi ingin digunakan atau tidak. Sebahagian tidakan akan mengakibatkan perubahan yang besar kepada system operasi computer anda. Anda boleh mencubanya sendiri bergantung kepada kehendak anda.
Post Berkaitan:
1. Kosongkan Temp Directory secara berkala
2.
Kosongkan Temp Internet Files secara berkala
3.
Sentiasa Memeriksa Hard Disk Anda
4. Pemeriksaan DiskMenggunakan Tune Up

Anda mungkin perlu menggunakan sebuah 3rd party utility untuk memeriksa segalanya untuk anda secara automatik. Ada banyak program yang tersedia, salah satunya adalah TuneSelain itu, Utiliti ini juga akan tune-up sistem anda untuk peningkatan speed, checks, dan membersihkan registry anda, menyesuaikan memory untuk anda, membuat Internet setting anda agar lebih cepat ketika mendownload dan browsing, dan membuat OS anda bekerja secara maksima. Langkah ini sekurang-kurangnya dapat meningkatkan kepantasan komputer anda.
Post Berkaitan:
1. Kosongkan Temp Directory secara berkala
2.
Kosongkan Temp Internet Files secara berkala
3.
Sentiasa Memeriksa Hard Disk Anda

MENINGKATKAN KEPANTASAN KOMPUTER ANDA
Ada dua tips pemeriksaan hard disks – satu adalah pemeriksaan file, dimana memeriksa status OS anda akan memeriksa semua file anda, struktur file anda, dan pemeriksaan software lainnya. Jika ada masalah software (seperti sebuah FAT yang rusak) dan lain-lain, pemeriksaan ini akan berusahan untuk memperbaikinya.
Langkah kedua adalah pemeriksaan hardware disk secara fizikal. Pemeriksaan ini adalah untuk permukaan hard disk anda, untuk melihat apakah ada bad sectors di hard drive anda, untuk melihat jika drive anda sedang menghadapi masalah. Pemeriksaan ini akan berusaha untuk memperbaiki bad sector tersebut, tapi jika tidak berkesan maka akan ditanda dan akan dilakukan usaha untuk memindahkan file atau potongan file ke good sector dari disk. Dengan adanya tanda ini, maka anda dapat mengenal pasti agar tidak menyimpan file di sektor tersebut.
Untuk Windows 95,98 atau ME - klik dua kali My Computer, Klik kanan Drive C - Properties. Pilih tab Tools - pilih pemeriksaan terhadap masalah komputer anda. Thorough Scan adalah untuk memeriksa permukaan Hard Disk yang rosak. Proses ini mengambil masa yang agak lama dan anda boleh lakukan bila berlaku masalah ke atas Hard Disk anda.
Standard Scan pula memeriksa masalah fail-fail yang terdapat di dalam hard disk computer anda. Anda boleh menjalankan proses ini seminggu sakali.Up Utilities. Program ini cukup baik dan berkesan untuk memeriksa struktur file komputer anda, master boot record, file allocation table, dan files. Ia juga sesuai untuk memeriksa dan memperbaiki bad sectors dari physical disk drives anda.
Untuk Windows 2000 dan XP – klik dua kali My Computer, klik kanan Dirve C – Properties. Pilih tab Tools dan pilih “Error Checking – Check Now”.Terdapat dua pilihan iaitu pemeriksaan fail dan pemeriksaan fizikal hardware (physical disk). Anda boleh memilih salah satu atau memilih kedua-duanya. Selepas menekan butang Start dan selepas pemeriksaan, anda diminta untuk menjalankan CHKDSK, hanya klik YES dan reboot. Proses ini mengambil masa yang agak lama bergantung kepada system anda.
Post Berkaitan
Kosongkan Temp Directory secara berkala
Kosongkan Temp Internet Files secara berkala

0 comments: